Oh dokter, wat doet u nu?!

11 september 2016 - Edmonton, Canada

KENADA, so far;

Wat ben je toch een raar land, begrijp mij niet verkeerd ik moet nog eventjes wennen aan het feit dat ik het enige ben dat klein is in dit land. Huizen, auto's en zelfs potten pindakaas zijn hier enorm. Goed, waar jullie allemaal op gewacht hebben is het verhaal dat ik heb mee gemaakt bij de dokter.. here we go;

Netjes op tijd ( zoals ik 'altijd ben') meldde ik mij bij de huisarts. Voor ik ook nog maar mijn naam had gezegd moest ik al $150 betalen, mijn naam is Sem trouwens aangenaam. Ik moest beginnen met een oog test, ofja.. ik stond 2 meter van een letter kaart af en moest de letters opnoemen. De eerste letter was een E en daar ging het al bijna verkeerd,.. een E spreek je uit als een IE, een I als een AI en de A als een E.. dus het was meer een speltest voor mezelf.

Daarna kwam het zwaartste onderdeel; 2 UUR WACHTEN. Nu snap ik waarom ze het een 3-uur-durend-onderzoek noemen, jezus. Toen werd ik eindelijk geroepen en van een gezellige wachtkamer verplaatst naar een kamertje van 2 bij 1 m, incl een behandelingsbed, 2 stoelen, een kastje en spontane claustrofobische ademhalingsproblemen. De eerste 20 minuten bestonden weer uit wachten, hoe verassend. Toen de dokter kwam ging eigenlijk alles vrij snel. Hij stelde de vragen ik zei ja of nee. De vragen gingen voornamelijk over eventuele ziektes in de familie en over mijn eigen ziekte periode van vorig jaar.. dacht ik daar eingelijk een jaartje niet mee bezig te hoeven zijn, he laas mega pot pindakaas. Daarna moest ik op de behandelingstafel gaan liggen.. In Canada zeggen ze niet echt eerst van `nu ga ik op je borst luisteren met mn aparaatje waarvan ik de naam even niet weet` nee nee, ze leggen gewoon vol hun hele hand op je borst. Trekken aan je arm.. vragen je niet te gaan liggen maar duwen je gewoon om..  duwen op je blaas als een malle terwijl je de urine test pas als aller laatste hebt, gooien je been in de lucht wantja iedereen is zo lenig als de turnster op de Olympische Spelen, trekken je shirt omhoog wantja `hij kon het niet goed horen` .. verder was het best een vriendelijke dokter.

Toen moest ik  naar een andere locatie voor een x-ray te maken. Goed en wel binnen.. de balie mevrouw niet begrijpend.. komt de dokter van zojuist binnen lopen en roept mijn naam .. `fack waarom komt die dokter mij nou achterna.. ` dus ik loop naar de deuropening waar de dokter staat..` sem. ik  ben vergeten je bloeddruk op te meten`. ugh is dat alles.. is dacht dat mn  testen niet in orde waren en ik op de eerste de beste vlucht werd terug gestuurd. Naja, ik weer terug met die dokter naar de praktijk.. iedereen keek mij aan alsof ik een vermiste crimineel was.. nee mensen ik ben gewoon de douane door gekomen deze vent hier doet zn werk maar half. dus  3 seconden later en ik was alweer klaar en op weg naar de x-ray. Ik kreeg een prachtige blauwe jurk die ik aan mocht trekken nadat ik mezelf boven ontblood had. Toen ik in de ruimte kwam zei ze dat ze zou aangeven waneer ik een diep adem moest halen en deze even vast moest houden. Ik netjes tegen die plaat gaan staan.. het enige wat ze zei was` we gaan beginnen` .. en 5 seconden later zei ze dat ik alweer mocht gaan..  NEE UH WACHT IK HEB MIJN ADEM NOG NIET INGEHOUDEN.. huh.. owkay houdoe en bedankt.

Na deze super snelle x-ray moest ik alleen nog een bloed en urine test doen. Na een zoektocht van een kwartier had ik de 3e locatie gevonden.. ik de bitch kom lekker 3minuten voor sluitingstijd binnen. Eenmaal klaar moest ik zelf mijn potje in een koelkast zetten, en zo netjes als ik ben ging ik weer op mn stoel zitten wachten.. kwartier later.. zegt een mevrouw; meid je mag gewoon naar huis gaan hoor, tenzij je wilt helpen opruimen.. Canadese humor, houdoe en bedankt. Toen ik buiten liep,  liep ik tegen een man aan.. en ik dacht `huh die man ken ik ergens van.. maarja Sem je woont nu in Canada en daar zul je niet zo snel een bekenden tegen komen..` Maar toen wist ik het.. opeens kwam het in mij op..

Dat was de man die mij in een potje liet kletteren.. vrienden voor het leven. Jammer geen bekenden tegengekomen.

1. Jos Henderickx:
    12 september 2016
    Nou Sem wat een avontuur daar in Canada, leuk geschreven wea hubbe mier tied neudig om t te leaze as dich doa bus geweast,enne apparaatje is met 2 pee s.
  2. Peter:
    12 september 2016
    Hi Sem, bye Sem and hi again (Engels voor hallo, houdoe en alweer hallo, tevens korte versie van komend jaar). Nice story, keep up the good work. Be nice, let Canada be Canada and you stay Sem. Greetzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
  3. Christel:
    13 september 2016
    Ha maedje,

Vanaaf noe bin ich auch vanne partie!! Ich haai van mam te huure gekrege det is
    ch dich kan volge en det zag ich natuurlijk taege die meide en.... ja det snap se waal die zagte: ja duh mam ich hub m op snapchat en ich volg m al ich stuur dich de link waal.....Altied fijn die ope communicatie :)
    Mer good, vanaaf noe bin ich dr auch bie en ich vinj desse kei sjoen sjriefs. Ich huur t dich haost vertelle en det is echt keiruig. Veul plezeer dao en toet in ein volgendj stukske. X oet det hoes vlak achter de MC Donalds :)