'Gonna Catch Them All' - de niet Pokemon editie.

19 februari 2024 - Tokyo, Japan

Beste leesvoerkindertjes,

We waren gebleven bij; SUSHI. Neeeee, er was ook Izakaya, Udon Noodles, Ramen, Teppanyaki, Okonomiyaki en ga zo maar door. We hebben alles geprobeerd ( ja zelfs Mac Donalds, ze hebben hier een garnalen burger ,tja dat moesten we even geproefd hebben).

Kunnen we het even hebben over de verwarmde wc brillen. JA VERWARMDE wc brillen is dus een ding hier in Japan. Jaa z'n straal om je bips schoon te maken ook.. maar die verwarmde wc bril is fantastisch. Snachts op moeten staan om naar de wc te gaan is opeens niet meer zo erg, warme wc bril. Het is dat z'n wc niet in mn backpack past ( alhoewel... NEE SEM) .. het zou een gat in de Nederlandse markt zijn. ' Once you go verwarmde wc bril, you'll never go back'.

Het is eigenlijk erg om te zeggen, maar elke avond was het een soort van keuze stress omdat er ZO VEEL eten was. En ALLES is lekker en je wilt ook alles eten dus... keuze stress.

Er zijn hier misschien wel duizenden restaurantjes, maar vele van deze restaurantjes hebben maar plek voor 20 personen en dat was dan veel. Het is ook heel normaal om buiten te moeten wachten tot er plek is. Doordat er een rij staat weet je wel zeker dat het de moeite waard is. Vaak zit je bij deze kleine restaurants dan ook aan de bar te eten waar ze dan aan het koken zijn.

Natuurlijk hebben we ook sushi gegeten waar het voorbij komt op een lopende band. Okeeee het meeste moet je gewoon bestellen via een ipad waarna het met een snelheid van een formule 1 auto bij je tafel aankomt via de lopende band.. maaar het was sushi op een lopende band. Ik heb misschien perongeluk ook een gerechtje gestolen van een andere tafel.. ja het kwam als een formule 1 auto aan bij onze tafel... maar ging ook net zo snel weer weg. Een tafel mist nu de garnalen special ( ooooepsie).

Het enige wat dat lekkere eten soms kan verpesten is het feit dat er op enorm veel plekken BINNEN gerookt mag worden. Jaaaa iknow.. met veel dingen lijkt Japan in de toekomst te zitten al.. maar binnen roken?! Zelfs buiten mag er op 90% van de straat niet gerookt worden, alleen op speciaal aangewezen plekken.... MAAR BINNEN in restaurants.. daar mag je gewoon roken.

Natuurlijk hebben we soms ook de 'Starbucks' kaart gespeeld. De vrijstelling om even naar een bekende toko te gaan zodat je zeker weet wat je besteld. ( Jaaaa de Mac Donalds kaart is ook een paar keer aan bod gekomen). Ik weet niet hoor, maar die muffins van Starbucks.. ik had beter een hap zand kunnen nemen dat was minder droog geweest. Je weet wel, z'n zandkasteel koekje van vroeger had nog beter gesmaakt.

Of je nu koffie besteld of wat te eten, de Japanners waarderen het enorm als je in het Japans probeert te bestellen.. alhoewel we laatst wel werden uitgelachen omdat we steeds 2 woorden Japans spraken en dan weer Engels... Ja je moet toch 'altijd met twee woorden spreken?! '. Meer dan twee woorden Japans kennen we ook niet.. maar goed.

Al z'n 2 maanden eten we alleen maar met stokjes ( behalve als we de Mac Donalds kaart spelen inderdaad...) we kregen er zelfs een compliment over.. ze vroegen verbaasd hoe het kon dat ik meer dan 3 korrels rijst in een keer kon eten met stokjes... oefening baart kunst. ( Oefening zorgt vooral dat je niet 40 minuten over een bord met rijst doet).

Zoals ik zei, Japan is met veel dingen al meer in de toekomst dan wij. Maar het grappigste dat we mee hebben gemaakt was op het treinstation. In Nederland is het zo dat als je bij een ticket automaat staat en je hebt een vraag.. heb je eigenlijk gewoon pech als er geen hulp hokje in de buurt is. In Japan niet... als je daar op de ' HELP' knop drukt.. schuift er een klein luikje open waar precies een hoofd door past. Er komt dus hulp uit de muur.. letterlijk. En dan moet je niet aan z'n Febo snack muur denken.. maar gewoon een klein luikje.

Je vraagt je misschien ook wel af.. Sem hoe gaat dat eigenlijk met die backpack als je verplaatst met de trein bijv. Nou .. leuk dat je het vraagt denkt Daan. Het is namelijk zo; Daan draagt zijn backpack, een rugzak op zn borst en een klein koffertje. Sem draagt; haar backpack... en zichzelf. Jaaaa Daan bood zelf aan dat koffertje ook te tillen als we bij een trap aan komen... verschil moet er wezen. Op alle vlakke stukken draag ik het koffertje hoor :)

Alsof we in Haarlem waren, maar in Tokyo waren op hetzelfde moment als ons ook 4 andere vrienden. De grap is.. dat we all 6 in Haarlem wonen maar het er nog nooit van gekomen is om daar met z'n alle af te spreken.. maar het lukt ons wel om in FREAKING TOKYO te meeten. Ook bizar om na 2 maanden dan weer bekenden te zien. Het lopen door Tokyo werd dan opeens alsof je in Rotterdam loopt.. ook een stad die je niet goed kent maar je bent met vrienden dus het voelt heel normaal. Super leuk om samen met hen de stad te ontdekken, te veel geld te gooien in alle grijpautomaten en alle soorten sushi te proberen. Vooral die grijpautomaten moeten we het nog even over hebben.. op een of andere manier heb ik weinig talent in het leven.. maar mijn grootste talent is een grijpautomaat. Ook in Tokyo heb ik mijn talent bewezen, Shane en Franka ( onze buren in NL) namen ons mee naar een soort arcade hal.. de eerste de beste grijpautomaat die ik probeer; ALWEEEER EEN WINNAAAAR!! ( Ofja.. dat zou die in NL geroepen hebben.. deze voice-over moest ik er zelf bij denken want hier in Japan knipperen er alleen lichtjes). Nu moet ik erbij vertellen dat ik verder niet echt geluk had.. maaaaar prijs is prijs he.

Wat ook leuk is aan Japan is dat je op heel veel openbare plekken stempels kunt sparen. Een soort ' Gonna Catch Them All' wat Pokemon betreft alleen dan nu met stempels. En nee, je loopt dan niet als z'n zombie rond met je telefoon zoals bij die Pokemon Go app.. neee je moet ze tegen komen. Ze staan op veel metro / trein stations en bij veel bezienswaardigheden kun je zelfs Goshuin stamps krijgen. Het wordt bijna een soort sport om de stempel automaat te spotten. Elke stempel is ook anders wat het leuk maakt, toch een beetje ' Gonna Catch them all'. Zo ben ik dan ook begonnen om een soort scrab boekje te maken, met de stempels maar ook bonnetjes, knipsels van een of ander random reclame blaadje dat ik ergens zie en dat ik dan uitknip. ( Zo heb ik van NY ook een collage gemaakt in een schilderij lijst, kortom; heel veel bonnetjes en zooi bewaren dat ik erin kan plakken)

De gewone stempels op stations zijn altijd gratis maar voor de Goshuin stamps moet je betalen, deze worden dan ook altijd uit de hand getekend door iemand. Is zeker het googelen waard. Aan het begin van onze Japan trip heb ik dan ook bij pure toeval omdat ik geen ander boekje kon vinden een speciaal Goshuin boekje gekocht. De stamps zijn hier erg speciaal en worden dan ook niet gewoon in elk blanco notitie boekje gezet, alleen in z'n Goshuin boekje dat ik heb. Vaak moest je ook nadat je je boekje had afgegeven een stap naar achter zetten, mocht je niet kijken en geen foto's maken van de persoon die de tekening aan het maken was. Waarom... ? Geen idee. In Japan stel je geen vragen en doe je gewoon wat er gezegd wordt.

Dat is wel ook het fijne aan Japan.. er zijn best wel wat regels.. maar omdat iedereen zich er aan houdt gaat alles heel soepel. Er zijn overal rijen voor.. een rij voor de bus in te komen, rijen in winkels.. rijen voor treinen.. als de bus vol is maar er staat nog een rij, jammer volgende bus. En er is dan niemand die daar bezwaar op heeft want; regels. Als het stoplicht op rood staat.. er komt NIEMAND maar dan ook NIEMAND in de verre verte aan.. iedereen blijft staan want; rood licht. Het meest bizarre is nog wel, er zijn bijna nergens prullenbakken op straat, iedereen neemt zijn of haar afval gewoon mee naar huis en gooien het daar weg. Alleen in de supermarkten heb je prullenbakken eigenlijk.. maar op straat geen een. Dit komt omdat er tig jaren geleden ooit een aanslag is gepleegd waarbij prullenbakken zijn gebruikt... dus toen zijn maar alle prullenbakken verbannen. ( Jaa ook in stations of winkel centra... geen prullenbakken). Maar zoals je weet.. Nederlanders en regels = chaos. Als we de regels die Japan heeft overnemen naar Nederland.. elke dag rellen. Nederland en regels is gewoon ellende.

Leuk feitje nog, een van de duizenden stations die Tokyo heeft is Shinjuku. Dit is meteen het drukste station ter wereld.. hou je even vast, op dit station passeren DAGELIJKS 3,5 miljoen mensen, ga nu maar even zitten; dit station heeft 200 UITGANGEN. JAAAAA uitgangen. Het is dus eigenlijk een soort wereldrecord als je binnen 10 minuten de JUISTE uitgang hebt gevonden. Er zijn 200 UITGANGEN. Het is echt een doolhof dat hele station. Nu werkt het ook niet mee dat ze ook nog aan het verbouwen zijn.. maar als er staat op Google Maps dat je uitgang B18 moet volgen.. dan volg je die bordjes netjes.. maar opeens staat er gaan B18 meer.. Wel C19 - 23 of A 10- 14.. maar geen B18... Het is echt een kunst om daar de weg te weten. Zo geldt het ook voor de treinen.. die zijn ook echt zo duidelijk als een wiskunde boek op de middelbare ( Ja voor mij was dat echt heel onduidelijk z'n wiskunde boek.) Neem bijvoorbeeld dit scenario: Je wilt met de trein naar Shibuya ( Je weet wel van de Shibuya crossing.. de grootste oversteek plaats van Tokyo... sorry maar het gemiddelde zebrapad in Grathem is nog spectaculairder dan dit.. dit is echt... het voorbeeld van ' op tv lijkt alles groter' .. ) Voor Shibuya moet je de trein van de Shinjuku - Shibuya line volgen.. kleur rood. Nou goed, dan volg je de borden van Shinju... wacht.. er staat nergens Shinjuku - Shibuya lijn.. nou dan volg je maar de kleur rood.. goed; dan loop ik maar naar het platform waar de rode lijn aan komt en kijk ik dan wel. Oh nee Shinjuku - Shibuya line wordt nu kleur blauw en is op platform 14 ipv 3 waar de rode lijn is. Goed.. dan naar platform 14. Op het platform kun je dus pas zien of je links of rechts moet instappen. Eigenlijk kun je in Japan voor een trein / metro of bus het beste naar de aankomsttijd kijken.. ze zijn namelijk NOOIT te laat. Dus als je denk in de Shinjuku - Shibuya lijn te stappen van 12;14u, maar is het 12;12u ... dan zou ik uitstappen want dan zal die wel weer ergens een andere afslag nemen en kom je alsnog niet op de juiste bestemming. Veel routes hebben dezelfde naam maar hebben niet dezelfde stops, ja om het makkelijk te houden inderdaad. De tijd is het betrouwbaarst. Als je denkt.. Sem ik snap niets van wat je net gezegt hebt.. SNAP IK MEID, zo liepen wij ook elke dag weer op elk station. De rode lijn wordt opeens blauw, dan moet je de eindhalte aanhouden wat betreft trein, dan weer niet, dan moet je de kleur en het platform linken aan elkaar en soms moet je op het platform pas kijken, ja weet je.. NS is een circus maar de treinen in Japan zijn ook een mooie act anzich.

De dagen in Tokyo vliegen voorbij. We doen kook workshops, bezoeken museums en Daan had als verassing kaartjes gekocht voor een uitzichtpunt. Er zijn ondertussen 7,500 foto's gemaakt en de terugvlucht komt in zicht. Maaaaar, op de bucketlist stond ook nog; Mount Fuij. Je weet wel, grote hoge mooie berg in Japan. Nou ja, gaan we regelen. Paar dagen voor we zouden gaan hebben we via Sixt een auto gehuurd. We moesten een rijbewijs hebben ( check) , een paspoort ( check) en je moet een Internationaal Rijbewijs dat uitgegeven is in je eigen land hebben ( check). Nou.. je zou denken.. WORDT TOOOOP. Road trippppppp muziek lijstje was al gedownlaod.. de route was al uit gestippeld en er kan eigenlijk niets meer mis gaan. ZOU JE DENKEN he. ZOU JE BIJNA DENKEN. Nou werd die Mount Fuij even mooi door onze neus geboord. HOE KAN DAT NOU NOG MIS GAAN? NOU VRIENDIN; Een internationaal rijbewijs van 1968 uit Vienna .. is BLIJKBAAR niet hetzelfde als een Internationaal rijbewijs van Geneve uit 1949... NEEE INDERDAAD, dat staat toch nergens vermeld op je internationale rijbewijs dat dat zo is... NEEEE DAT KLOPT... dat staat toch nergens vermeld op de Sixt website dat dat zo is... NEEEE DAT KLOPT OOK... en NEE dat STOND ook NIET bij HET reserveren ERGENS vermeld DAT dat ZO was. Er werd ons dus mooi geen auto uitgeleend toen we bij de balie stonden om onze auto op te halen. Je zou nog denken dat als je een internationaal rijbewijs hebt uit 1968... dat dat zelfs meer up to date is dan die uit 1949.. maar zo werkt het blijkbaar niet. Hoe kan ik ruiken dat  ik een internationaal rijbewijs uit Vienna heb.. en er een uit Geneve moet hebben.. of andersom.. ik weet het al niet meer.. het kwam er op neer dat ons Internationale Rijbewijs niet voldeed.. waar aan niet? Geen idee, uit boosheid heb ik het niet eens gegooglde want het boeide me niet meer, Mount Fuij.. we'll be back..

Dat was eigenlijk wel ook onze eigen conclusie.. We gaan sowieso nog terug naar Japan.

Nu zijn er nog zo veel verhalen die ik vergeet te schrijven nu... zo veel herinneringen ( jaa pak dat kotst zakje maar alvast) die we nooit meer gaan vergeten en sommigen die we misschien vergeten zijn door de vele indrukken die we hebben maar waaraan we weer herinnerd worden als we de 7500 foto's terug kijken ( ja daar moeten we haast weer vakantie voor nemen om al die foto's te kunnen bekijken) .. maar het was echt onbeschrijfelijk deze reis... de volgende blog is een soort evaluatie gesprek met onszelf... ging alles goed; 2,5 maand gereisd en dan loopt het straks nog mis op die evaluatie... het zal toch niet ;)

Nog een blog, dan houden we het weer even voor gezien tot de volgende reis.

Tot de volgendeeeeee :)

Liefs,

JeGirlSem

1. Dien Mennen:
    Weer optimaal genoten van je verhaal Sem. Gr.oet Grat
  2. Sem:
    19 februari 2024
    Hi Dien , fijn om te horen:) Liefs!
  3. Patricia:
    19 februari 2024
    Super sjiek verhaal Sem!!!
  4. Christel:
    Kom weer veilig thuis samen. Groet Christel
  5. Jolanda:
    20 februari 2024
    Leuk um te lease Sem, en mooders is toch auch weer blië, det ge veilig truuk ziet. 😜😎
    Geej heb ein prachtige vakantie gehad…op nao uch volgende avontuur!
  6. Ben:
    20 februari 2024
    Wat ein sjoeëne verhoale weer!

Ik heb genoten van je vertelsels, zo leer je toch weer iets bij van al die landen! Dat van dat wiskundeboek snap ik … ik word nog wel eens gillend wakker van een droom dat ik je iets van rekenen aan het uitleggen ben😊 ….grapje!

Veilige terugreis en tot het volgend avontuur!
  7. Mieke Raemakers:
    21 februari 2024
    Heerlijk dien verhaol, mer oet welk jaor is dien riebewies noe? Det snap ich neet hieelemaol, mer misjien mosse mich det ins "live" oetlegge
  8. Sem:
    MENEEEER RUSSSSSSEL!
    Jaaa Wiskunde is nog steeds niet mn beste vriend geworden, maar aan U lag het niet :)
  9. Sem:
    21 februari 2024
    Ha Mieke.. tja.. det snappen we zelf maar half maar ich zal ut proberen als ich dich weer zeen!

Jouw reactie