Blog zonder pakkende titel wel vol verhalen !

9 februari 2024 - Osaka, Japan

Hallo leesvoerkindertjes,

De cliffhanger gaat door;

Na onze waanzinnige trip van 2,5 week India, 10 dagen Hong Kong en een maand Vietnam was het tijd voor alweer onze laatste stop. ( WAT GAAT DE TIJD SNEL HE, is de meest voorkomende zin deze hele vakantie) Momenteel zijn we in JAPAN.

Dat is eigenlijk de plek waar deze heel reis mee begon. Eigenlijk wilde we beide 'alleen' naar Japan.. maar ja toen dachten we als we er toch in de buurt zijn, kun je net zo goed nog 3 andere landen mee pakken toch?

Onze Japan trip van 2,5 week en begint in Osaka. Hadden we trouwens verteld dat we haast  heel India, Hong Kong en Vietnam hebben overleefd en op het laatste moment toch bijna gescammed zijn? En dat door een online webwinkel voor vliegtickets en niet eens door een zielig meneertje op straat. Doordat onze motor tocht moest plaatst vinden op bepaalde dagen kwamen we 2 dagen eerder terug dan onze eigenlijke planning. Toen we de desbetreffende online webwinkel voor vliegtickets benaderde om onze tickets om te boeken naar een andere dag, kregen we opeens een changing fee ( oke prima, omdat zij 3x moeten klikken om de datum aan de passen betaal ik wel) maar ook een difference fee ( en die moet je even onthouden). Dus wij, online zoeken naar tickets voor 2 dagen eerder.. waren die zelfs GOEDKOPER dan ons eigenlijke ticket, zeker z'n 80 euro per persoon. Maar als we via de geboekte tickets op wijzigen klikte dan moesten we z'n €70 wijzigingskosten betalen en €98 difference fee per persoon. ER WAS GEEN DIFFERENCE, jaa in positieve zin voor hun wel. Dus in de chat ging ik lekker chatten, ' waarom moet ik een difference fee BETALEN als het ticket dat ik gevonden heb minder kost?! ' Dan is er wel een difference maar eentje waar ik OF geld voor moet terug krijgen OF jullie het gelijk trekken wat ik ook zou begrijpen, maar EXTRA geld rekenen voor iets dat goedkoper is; SCAM. Pure scam. Kunnen ze in India nog iets van leren bijna. Goed, ik lekker chatten; ik kreeg het antwoord. ' Ja dan moest ik zelf contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij en als zij goed deden keuren dat er geen difference was dan konden zij die kosten weghalen. HOW HOW, zelf contact opnemen? Ik betaal toch wijzigingskosten.. beetje moeite mag jij wel doen voor die €70 pp. Maar goed, het kwam er op neer dat die ene online vliegtickets webwinkel waarvan ik de naam echt niet meer ga noemen, niet zelf die difference fee hoogte bepaald maar dat dus iets is wat automatisch berekend wordt door de vliegtuigmaatschappij waarmee je vliegt. GOED, ik neem zelf contact op. Recensie 1 van vliegtuigmaatschappij op Google: ' Krijg met geen mogelijkheid contact met deze klantenservice' SUUUUPERTJES. Toen tipte de dame van ons hotel, waarom ga je niet langs het hoofdkantoor dat ligt ook in Hanoi ( Toen waren we nog in Vietnam trouwens.. even kleine recap nog). VERREK, nooit aan gedacht. We gaan gewoon even gezellig langs op kantoor. Wij bij het dametje uitlegt hoe en wat en toen zei ze: ' Ik kan ook gewoon hier de datum voor jullie wijzigen hoor ' ... ( Ja dat zei ze wel in het Engels hoor niet denken dat er opeens een Nederlandse klantenservice was in Vietnam) Ze gaf ons een prijs van ongeveer €57 per persoon om te wijzigen, in TOTAAL dus. (Lees je even terug dat we via de online vliegtickets webwinkel dus per persoon €168 en in totaal dus € 336 kwijt zouden zijn?). Geen difference fee geen wijzigingskosten van €70 pp gewoon lekker €57 pp. Dat was het ons wel waard om 2 dagen extra in Japan te zijn ipv nog 2 dagen in Hanoi te zijn waar we eigenlijk al bijna als tourguide hadden kunnen beginnen zolang zijn we hier al. Ze tikt en tikt wat en dan krijgen we de rekening ( PAM PAM PAM PAAAMMMMMM) € 36 omgerekend. Sorry? Heeft ze de komma verkeerd? Ze zegt zelf ook nog ' Oh thats allot cheaper than I tought', VRIENDIN, DAT IS OOK ALLOT CHEAPER THEN WE THOUGHT.. Hier is mn credit card.

Als je zou rekenen met Girl Math.. is dat tickets dus nu gratis en heb ik nog geld over : )

Nou ja, de tickets waren gewijzigd en wij vlogen lekker naar Osaka.. wij en 31 andere mensen. Er zaten wel geteld 33 mensen op onze vlucht.. er konden z'n 250 mensen in het vliegtuig.. de piloot was ook verbaasd toen hij kwam vragen waar iedereen bleef, hij moest toch echt gaan vliegen voor 33 mensen. Natuuuuuurlijk ben ik languit gaan liggen op een hele rij stoelen, ik ben 1,66m wat denk je zelf :)

Osaka Japan, daar begon de blog mee alleen toen kreeg ik een flashback en zo ben je weer 50 zinnen verder maar nu echt: Osaka. Het is een vrij zakelijke stad, veel hoogbouw en zakenmensen in pak. We zijn Nederlanders, dus natuurlijk gaan we ook fietsen in Osaka. Het kostte ons wel geteld 45 minuten voor we uitgevogeld hadden hoe we z'n huurfiets aan de praat kregen, maar hey.. we hebben de hele stad door gefietst zo lekker Hollands gebleven he. Je fietst hier wel op de stoep.. ofja op het voetpad. Dat is hier fiets en voetpad in elkaar, soms moet je op de weg fietsen tussen de auto's .. je moet trouwens ook niet vergeten dat je hier overal links moet aanhouden. Links lopen, links fietsen, links rijden. Dat gaat inderdaad nog geregeld mis. ( Niet met fietsen hoor, maar op de roltrap vind je mij eigenlijk altijd; rechts).

Vanuit Osaka ben je in een mum van tijd ook in Universal Studio's Japan, daar hadden we kaartjes voor gekocht ( Ofja, bedankt pap en mam) . Een van de 'werelden' van Universal is Mario World, daarvoor gingen we eigenlijk erheen. Omdat dat gedeelte niet mega groot is en eigenlijk iedereen daar heen wilt moet je daar losse kaartjes voor reserveren; inderdaaaaad die waren al uitverkocht.. toen zijn we dus op goed geluk vroeg naar het park gegaan. ( Wij waren net z'n Taylor Swift groupies die met een tentje voor het stadium gaan kamperen... ofja dat waren wij helemaal niet want we hadden geen tent en we waren gewoon een uur voor opening van het park aanwezig.. maar zo voelde het wel) Tot onze verbazing waren de poorten van het park al open toen wij een uur voor de eigenlijke openingstijd aankwamen.. goed, kleine stap harder zetten om al die families met kinderen in te halen en regel recht liepen we door naar Mario World, als je entree tickets gescand is kun je via de Universal app op de dag zelf ook nog proberen om via die weg een tijd slot te reserveren waarmee je dan ook nog Mario World in zou kunnen.. inderdaaaad die app werkte op dat moment niet. Nog een tandje sneller lopen.. ' hoe ver is het eigenlijk? ' ' Oh wow hier begint het volgens mij al ' ... ' Oh huh we zijn volgens mij al binnen ' ... ' Meteen maar naar de grootste attractie lopen dan.. '  ' Moet ik ergens nog iets laten scannen? ' ' Moet ik toch voor de zekerheid een tijd reserveren in de app die het inmiddels wel doet? ' .. ' Oh huh we staan al in de rij van de attractie' ... een attractie anzich de gedachten die we hadden tijdens het lopen naar Mario World. Maar voor we het dus doorhadden waren we zonder reservering dus al binnen.. de wachttijd zou 60 minuten zijn.. ( kun je na gaan.. park is echt NET open nu al zolang wachten) .. het ging lekker snel, wat ze goed doen in Universal is dat ze de wachtrij zo inrichten dat je naast vanalles te kijken hebt je ook constant eigenlijk wel aan het stappen blijft waardoor het niet voelt als wachten. Met zn 45 minuten zaten we eigenlijk al in de attractie. Toen we naar buiten liepen bedroeg de wachttijd ( hou je vast): 120 minuten. Maar goed dat we al die gezinnen voorbij zijn gespurt :) Universal was echt een enorm leuke dag. Over het kosten plaatje maar niet te spreken, het dag budget is overschreden kan ik je vertellen. JAH SOOORRRRY maar als ik daar dan ben dan wil ik ook; Joshi bun ( nog steeds geen idee wat er voor spul in die bun zat.. maar het was lekker), een Mario vraagteken drink beker, een surprise doosje, een hamburger met frietjes, souveniertjes voor mn broer ( dit kan ik schrijven want die leest deze blog toch niet), een sleutelhanger en een Tim de Teddy beer van de Minions voor aan mn tas. Als je gaat moet je ook goed gaan he. Gelukt.

Na Osaka gingen we naar Kyoto ( met een bullet train, dat betekend dat je over een reis die eigenlijk 2,5u duurt.. nu 14 MINUTEN doet; kan iemand z'n bullet train leggen van Haarlem naar Grathem.. zou mij enorm veel tijd schelen in het leven) , ook weer een heel andere stad. In Kyoto is de stad een heel stuk minder zakelijk en zie je op veel meer plekken de autenthieke 'Japanse' huizen en gebouwen. Ook zijn er veel tempels en andere ouwe meuk ( grapje, gebouwen). Natuuuuuurlijk hebben we in Kyoto ook gefietst ( jaaa het was weer electrisch maar ik moet nog steeds zelf trappen dus het telt als fietsen). Dit keer hebben we niet 45 minuten staan klooien met een app die niet werkt maar hebben gewoon bij een fietswinkel een fiets gehuurd.. hij vond dat we een flinke route op de planning hadden en naar de verste tempel fietsen duurde zeker 50 minuten tot een uur. BAM, 32 minuten. Ik weet niet op welke driewieler hij die route heeft gefietst.. of dat het komt omdat we Hollanders zijn.. maar wie hier een uur over fietst, fietst nog beter achteruit.

Tot op heden bestaan de dagen vooral uit; Sushi, ramen, rijst en Don Quito's. Nu zul je denken, wat voor een gerecht is Don Quito. Het is een koopjes winkel ( Erg gevaarlijk voor mij inderdaad). Het is een soort Action meets ... tja meets welke winkel? Don Quito heeft ALLES. En als je denkt aan ALLES, doe daar dan nog maar eens ALLES boven op. Beauty, koffers, eten, erotica, souveniertjes, schoonmaakmiddelen, electronica.. echt alles. NOEM IETS; en ze hebben het.

Momenteel zitten we alweer in Tokyo, echt de laatste stop van onze reis. Maar die verhalen bewaren we weer voor de volgende blog, anders had ik beter een boek kunnen schrijven zo lang worden de blogs ;)

Tot snel en liefs,

Je Girl Sem.

1. Dien Mennen:
    9 februari 2024
    Sjoeën verhaol weer Sem, ich genaet der edere kieër weer van !! Toet het volgendj verhaol mer weer.
  2. Dien Mennen:
    9 februari 2024
    Sjoeėn verhaol weer Sem, ich genaet der edere kieër weer van !! Toet het volgendj verhaol mer weer. Gr Dien.
  3. Sem:
    9 februari 2024
    Hey Dien, suuper leuk detse de blog ten ieerste leuk vins en detse ze trouw bliefs leaze elke kieer :) Bedanktj, tot snel en liefs Sem
  4. Patricia:
    9 februari 2024
    Wat een avontuur weer.en ook weer grappig en sjiek omschreven. Ik vermaak me en verheug me op je volgend schrijven.
    Groetjes Patricia
  5. Christel:
    11 februari 2024
    Hé Sem, lèste stop alweer…….. fijn veur pap en mam
    en veur jullie???
    met geregel en gevleeg of mocht t nog n poës Langer doore veur jullie. Amusatie nog en kom weer alik thoes. X

Jouw reactie