Het is groen, lang, je kan het eten en het is geen boon?

18 januari 2024 - Phu Quoc, Vietnam

TOCH EEN BOON!

Dag lieve leesvoerkindertjes!

De vorige blog eindigde met de mededeling dat wij 5 dagen op het strand gingen zitten ipv de motor opstapte. Korte samenvatting: het werden er 10.

Ja als je eenmaal gewend bent aan die zon dan wil je niet meer anders. Maar goed, je wilt ook iets van het land zien dus na deze 10 dagen gaan we nog 4 nachten naar Ho Chi Min stad voor we terug vliegen naar het regenachtige Noorden in de hoop dat dat regenachtige er niet meer is. We stappen namelijk sowieso op de motor, de tour is geboekt. ( Rustig mam, dit keer lekker bij iemand achter op ipv zelf rijden) Alhoewel dat zelf rijden prrrimaaa ging in Phu Qouc. Toen de verhuurder namelijk vroeg of we ervaring hadden, zeiden we ja. Daan is namelijk pizzabezorger geweest dus hij weet wel wat je wel en vooral NIET moet doen op een scooter. Ofja.. scooter?! We dachten tenminste dit keer gewoon een scooter te huren en niet z'n motor waarmee we de bergen in zouden gaan. Leuk gedacht, alleen doen ze daar niet aan in Vietnam. De scooters hier zijn gewoon motors, we kregen een nog zwaardere motor dan die we in het Noorden zouden gebruiken... 'Maar we hebben geen rijbewijs' ... ' oaah dat maakt niet uit jongens er is hier geen verkeerspolitie en de politie die er wel is die houdt niemand aan want niemand heeft hier een rijbewijs' . Heel veel maakt het opzich niet uit, want het is eigenlijk een scooter die gewoon harder kan, maar harder van 40 mag je hier in principe nergens, 'in principe' inderdaad. De flitspaal is hier ook nog niet uitgevonden. Maar wij hebben netjes rustig gereden, als het ware dus gewoon scooter gereden. Wat precies hier de verkeersregels zijn zou leuk zijn om te vertellen he.. we hebben zelf echt geen idee want alles kan hier volgens mij. Inhalen kan van voor-achter-links en van rechts.. als je toetert heb je voorrang.. maar goed dat we z'n goede leermeester hadden in India wat betreft toeteren. We hebben ook op dag 6 voor het eerst een kind met helm gezien op een scooter. Nu zul je wel denken.. dat is toch niet zo speciaal?! Nou dat dachten wij ook.. maar alle volwassenen dragen hier helmen maar hun kinderen zetten ze er geen op! Al zitten ze er met 3 of 4 op.. kinderen hebben geen helm op. Dus ja, het was vrij speciaal toen we een kind met een helm zagen.

Door de vochtige lucht in Azië heb ik soms erg last van mn longen, vaak voornamelijk hoesten. Wat soms ook weer van pas komt omdat er hier op een of andere manier veel aansteker-verkopers rond lopen in Vietnam.. als ik dan aan het hoesten ben kijken ze me aan en lopen ze snel door ' die heeft al genoeg gerookt die meid'. Suuuupertjes :)

We roepen natuurlijk steeds ' Die Nederlanders zijn ook overal'.. nou die waren er op dit eiland ook weer ontelbaar veel. Alleen waren de Russen dit keer in de meerderheid. NIET - NORMAAAAL hoeveel Russen hier rondlopen. Blijkt dat dit eiland de populairste vakantie plek is voor Russen.. ik spreek meer Russische dan Vietnamees als ik thuis kom. Naast de Nederlanders en de Russen kwamen we zowaar ook bekende tegen. Ofja.. zij kennen ons niet en wij hen eigenlijk ook niet maar, op het vliegveld vanaf Hanoi zagen we een vrouw die tijdens de twee uur wachten, zeker 1u en 59 minuten heeft gehuild. We zagen dat ze eerst bij een man zat, toen (natuuuurlijk) huilend weg liep en net voor het boarden voegde ze zich samen met een vrouw. De hele vlucht ( die zeker 2 uur duurde) hebben we zitten bedenken waarom die vrouw al zo lang en zo hard aan het huilen was, was ze uit elkaar met die man maar moest ze nu nog 2 u langs hem zitten? Was haar cavia dood? Vond ze vliegen gewoon spannend? ZO VEEL VRAGEN. Zat die mevrouw ook nog achterons in het vliegveld, naast dat ze nog lichtjes huilde, heeft ze ook 2u lang liggen graven in haar tas en stoelvakje,, wat ze zocht? Ik denk tissues!

Toen we voor de 5e dag rustig op het strand lagen, mag jij 3x raden wie er het strand op kwam lopen, 1 tip; ze huilde niet. Echt ons kent ons he dat Phu Qouc. En er zijn heeeel veel stranden op dit eiland kan ik je vertellen. Zo avontuurlijk als we zijn zijn we ze aaaallleemaal afgegaan, de ene zou nog mooier dan de andere zijn. Nou... na 4 dagen kwamen we erachter dat het strand recht voor ons hotel eigenlijk gewoon de mooiste was. De schoonste kun je het ook wel noemen, veel stranden lagen echt vol met afval. Leuk dat ze met een hark alles staan 'schoon' te maken, maar dit noem ik gewoon dweilen met de kraan open. ( Hah, letterlijk; de zee is namelijk de kraan enzo want ja water enzo, snapje?) Zo zijn we ook naar Starfish Beach gereden, 3x raden wat we daar niet zagen, inderdaaaad; star fish. Bleek dat je eerst nog op een bootje moest ( die je natuuurlijk nog moet betalen) voor je op het 'echte' starfish beach was, nou goed we zijn toeristen dus dat deden we. Jaaaawel hoor, we hebben ze gezien. We vinden Zee-egel beach een betere naam voor dat eerste plekje, die waren er namelijk in overvloed, lekker zwemmen hebben we daar overgeslagen.

Spookcity.. ik bedoel Sunset Town. In 2022 hebben ze heel ITALIE nagebouwd, maar echt. Een heel dorp met hotels, flats, zelfs een kabelbaan.. ER IS GEEN HOND. Ook geen mens. S'avonds en weekend is het iets drukker, maar nog steeds niet verbluffend. Ze hebben zelfs het Coliseum nagebouwd.. WHY? VOOR WIE? In de reviews is te lezen dat de Italianen met de poging van het namaken ook niet blij zijn. Maar Gucci en Sjanel zullen ook niet blij zijn met alle namaak die je van hun hier kunt kopen. Je komt er hier niet omheen ook, ik wilde een leuk hoedje voor op het strand kopen.. heb ik blijkbaar een 'Celine' hoedje gekocht. Wist ik veel dat die meid ook een merk is.

Wist je ook dat ik een allergie heb voor muggen steken?! Ken je dat verhaal van de meid die naar Azië ging en allergisch was voor muggensteken? Ja? Klopt, haar vriend werd lek geprikt ipv haar.

Vaste klanten: soort stamgasten van het strand zijn we geworden de afgelopen dagen: je hebt ons gewoon jah ons, de bierdrinkers aan de eerste tafel links, de Russische vriendinnen die vriendinnen zijn met veel mensen toevallig allemaal 65+ mannen meer zeg ik niet, het oudere stel dat aan hun tan -lines te zien al jaren met pensioen is en dan de topper van ons allemaal; het vrouwtje dat alleen een doekje draagt maar daar eigenlijk te oud voor is en elke dag 4u staat te zwaaien met d'r armen. Nee echt, soms met gewichtjes van 0.5kg.. maar meestal gewoon zwaaien. Waarom? Tja, kom het d'r zelf vragen. We noemen ons zelf: The Beachers.

Dat de taal hier soms een dingetje is zijn we ondertussen wel gewent, maar vandaag hadden we het toppunt. Ik bestelde 'vegtables' .. ze herhaalde wat ik zei en zei ' Okay, vargetables'. De grootste grap was dat ze ze echt VARGETten zijn, ze wilden ze nog komen brengen toen wij al om de rekening vroegen. Hoeft niet meid, we VARGETen allemaal wel eens iets.

Trouwens, weet iemand wie Vin is? Alles is van Vin hier. Weet niet wie die knakker is, maar hij neemt Vietnam over. Vinworld is hier een pretpark, Vinhouses zijn wooncomplexen wel 400 bij elkaar soms, VinCity is een dorpje.. Vintaxi is.. goh een taxi. Vin heb het goed voor elkaar hier.

Wij dachten een aantal avonden geleden, we gaan het er eens lekker van nemen. We bestellen een lekker stukje vlees waarbij stond vermeld ' Cook at table' . Heeelemaal enig dachten wij, iemand die zo komt koken aan je tafel, toch soort kookworkshopje dan meteen tijdens het eten he. Nouuuu verkeerd gedacht, ze legde een bakje heette kolen in je tafel met een rooster op en ze wenste je veel succes, lekker zelf bakken meid. Niks show, wel fooi gegeven ( aan mezelf natuurlijk).

Wat de titel betreft.. we kregen vaker een 'soort' boon bij de groente die ik niet suuper lekker vond de vorige keer dus toen ik weer iets bestelde bij dat zelfde restaurant zei ik, 'geen bonen graag', waarop die man antwoordde, 'dat is geen boon' en weg liep. Maar het is groen, lang, je kan het eten en het is precies de vorm van een boon ?! Maarja.. hij liep weg.. we zullen nooit weten wat het dan wel is. Ik vind het gewoon een boon, dus we noemen het boon.

Hadden we trouwens ook al verteld dat de prijzen hier soms een beetje vreemd zijn? Een pakje sigaretten is goedkoper dan een fles water in de supermarkt.. onze bagage hier krijgen was duurder dan ons vliegticket zelf.. en een sjanel tassie kost hier maar 5 euro ;) Oh en net als in India hebben ze hier soms ook een Neef die dan een winkeltje heeft die je echt moet zien, zo stonden we na een busrit van 2u onderweg naar de Haven van Halong Bay opeens op een parelboerderij... Niemand wist waarom. Niemand wist dat dit de planning was, maar we stonden er samen met nog z'n 40 andere bussen. Zal wel weer de neef van onze tourguide zijn geweest.

Nou goed, de afgelopen 10 dagen zijn vooral samen te vatten in deze woorden: zon, strand & cornetto's. Daar eindigde we de dag namelijk mee, jaa klopt elke dag, het is vakantie he ;)

Tot snellll leesvoerkindertjes,

Liefs,

JeGirlSem

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Patricia:
    18 januari 2024
    Weer super leuke woorden Sem.
    Ik verheug me op je volgende verhaal
  2. Albert:
    22 januari 2024
    Het blijft genieten om jou verhaaltjes te lezen. Heel veel plezier nog.
  3. Sem:
    2 februari 2024
    Bedankt Patricia en Albert, de nieuwe is weer onderweg :)