Kortom; Happy water, GET OFF & sjaals

2 februari 2024 - Ha Giang, Vietnam

Geen zorgen; daar ben ik weer !

Het is even geleden en dat kan maar 1 ding betekenen: VAKANTIE! Ohja, voor jullie; veel verhalen. ( de disclaimer van typfouten, D/ T fouten.. zinsopbouw enzo die is nog steeds van toepassing, ;) ).

Waar waren we gebleven; Vietnam. Het einde van Vietnam was voor ons in de vorige blog al in zicht. Kleine recap; we zouden in eerste instantie 3 weken ZELF ( belangrijk; onthoudt dat ZELF) gaan rijden' de Ha Giang Loop' in Vietnam. Dit is een van de populairste routes in het Noorden van Vietnam, zeker het googelen waard. Nou goed, na regen kwam zonneschijn want wij vertrokken naar de zon ipv dat we door de regen ZELF gingen rijden. Maar omdat we beide ( Mr. Lover en ik is dat) toch graag die Ha Giang Loop wilde zien, besloten we een EasyRider tour van 4 dagen te boeken. Dit is super easy, ja gaat achter op zitten en in 4 dagen brengen ze je naar verschillende plekken. Wat niet easy was was het weer, het was KOUD. Goed, niet alleen koud natuurlijk maar wel voornamelijk koud.

Het ding is namelijk dat het in het Noorden momenteel ook koud is voor de Vietnamese zelf, dus we stellen ons niet aan zeg maar. De huizen in Vietnam zijn ook gebouwd op warmte, je moet het zo zien; huizen hebben dus wel muren van bijv. steen of klei en hebben een golfplaten dak.. ALLLEEEEEN zit tussen het dak en de muren een cm of 20.. dat sluit dus niet aan.. dat tocht dus gewoon door.. dat is dus even koud als buiten.. dat is dus niet lekker binnen even opwarmen.

Trouwens, even terug naar het begin van die motor tocht gewoon. Geboekt via; inderdaad ons hotel ( we zijn die steady avonturiers weet je nog?!) We werden opgehaald in een sleeperbus. Ofja, een bus kun je het wel noemen maar van sleepen is weinig terecht gekomen. Dat had overigens niets te maken met de luxe van de bus, we hadden beide een eigen bedje, dekentje etc.. ALLEEN DIE WEGEN HIER. Nog net geen whiplash aan die rit overgehouden. Maar goed, 6,5u later en dan ben je vanuit Hanoi naar Ha Giang gereden, we kwamen om half 4 aan en om 9u vertrokken we op de motors richting de route. De eerste 2 dagen waren we nog samen twee andere, met een meid uit Engeland en eentje uit Portugal, met z'n 4'tjes en onze riders begonnen we aan een waanzinnige motortocht. Doordat het gemiddeld 9 - 12 graden was en flink bewolkt was het vaak zo als we hoog op de bergen reden dat we door de wolken reden, ook vet.. alleen doordat je helm best wel snel beslaat zie je niets... door de wolken.. zie je niets. Dus ik weet niet hoe die rider ons van de berg af heeft gekregen ( gewoon gas los waarschijnlijk) maar het ging goed. Goed om te weten ook is dat deze heren soms 2x per week deze route rijden.. dus heen, terug en weer heen en terug. En dat het hele jaar door.. want net als de gekken die wij zijn ook met slecht weer wordt er gewoon gereden.

Had je dat ZELF onthouden? We waren ZO blij dat we niet zelf waren gaan rijden, dat scooter rijden zou het probleem niet zijn, maar ondanks dat grotendeels van de wegen wel gewoon goed te berijden waren, was er oa door het weer veel gladde wegen, soms wat miezer regen.. dan weer onverharde weg.. dan weer modder.. m'n moeder zal ook blij zijn dat we achterop hebben gezeten.

Onze riders waren ook meteen onze guides, ze vertellen wat over het gebied en weten de beste lunch spots en hebben alle homestays geregeld ( homestay; dan slaap je bij mensen thuis, het lijkt een beetje op een hotel maar dan kleiner en dan koken de mensen voor je etc, dat klinkt als Van Der Valk misschien.. maar je begrijpt wat ik bedoel, HOME - STAY) Voor de drinkers onder ons; GO TO VIETNAM. Ik introduceer jullie: HAPPY WATER. Je ziet de riders de hele dag niks drinken.. maar zodra het avond eten is komt het Happy Water op tafel. ( Gewoon een zelf gebrouwen vodka) Ze proosten zo om de 4 happen ongeveer. Ik heb in deze 4 dagen meer alcohol gedronken dan heel 2023 bij elkaar volgens mij. Happy Water is een begrip in Vietnam.. tijdens onze tocht zagen we in een klein dorpje bij een schuur een grote groep touristen en hun motors staan dus ook wij stopte eventjes om te kijken.. was er een lokale boer Happy Water aan het uitdelen aan z'n 25 toeristen.. wij sloten natuuuurlijk aan. Dag 1 & 2 reden we z'n 140 km en dag 3 en 4 z'n 80km, maar netjes elke dag rond 4 of 5 uur in de homestay ( Zie je pap, netjes voor het donker thuis elke dag ;) ).

Naast dat de riders je de hele dag rond rijden vertellen ze af en toe ook iets over het gebied.. ofja de rider van Daan deed dat voornamelijk, mijn rider was niet zo spraakzaam. Meer dan GET OFF & GET UP kwam er vaak niet uit. Is niet erg.. kort en bondig he houdt het duidelijk. Oh, er kwam ook een keertje ' aauw' uit, toen liep er een klein biggetje over straat.

Goed, de rol van ' Passenger Princessss' ( voor m'n moeder moet google dit betekend; de verwende bijrijder, een grapje wat online vaak gemaakt wordt van iemand die altijd de bijrijder is) dat ging ons erg goed af. Het slimme was dat wij voor ons vertrek nog even de Dechatlon leeg hadden geroofd met handige regenkleding en gezichtsbedekking tegen de wing etc.. het jammere was dat mijn regenbroek te klein was. Maar goed.. hij ging aan.. wat wel resulteerde in naast de GET UP ook telkens een lachje als ik moest opstappen, want doordat die regenbroek te klein was kon ik mn been niet heel hoog optillen. En het opstappen op de motor ging dan vaak gepaard met een 2e of 3e poging om erop te komen, vaak ook gepaard met een schop tegen de backpack. Maar goed, ik zat.

Zo af en toe stopte we ook even bij een cafe'tje of winkeltje, maar we zijn ook een keer gestopt voor ' te walken'. Het zou een walking tourtje zijn van 1 uur.. VRIEND DIT IS EEN FREAKING HIKE DIE IK AAN HET DOEN BEN. VRIEND, ALS ER IETS IS DAT IK NIET LEUK VIND IN HET LEVEN IS HET HIKEN. DUS VRIEND...... precies. Die HIKE duurde geen uur.. dat walken was geen walken.. z'n 1u en 45min later hadden we wel de TOP bereikt. Kijk, het was allemaal mooi enzo, MAAR ALS IK MOET HIKEN WIL IK DAT GRAAG IN 3-VOUWD, 4 weken voor aanvang op de mail ontvangen, dan kan ik mij daar mentaal op voorbereiden. Maar goed, ook overleefd.

Naast een cafe of winkeltje hadden we ook een stop op de 'Sunday Market', eigenlijk precies wat de naam zegt een markt op zondag. Voor hen is het echter wel speciaal, zo vertrekken de meeste mensen om 4u in de ochtend met lopen richting de markt, doen ze hun inkopen en nog voor de middag lopen ze weer terug. Het was letterlijk ellebogen werk op die markt, zo druk was het. En als je zelf niet duwt om vooruit te komen dan duwt iemand je wel vooruit. Op een begeven moment viel het mij op dat haast iedereen liep met een bepaald sjaaltje. Verschillende kleuren, soort zigzag streepje erop en raffeltjes. ' Oooh nee deze moet je niet kopen, we gaan straks naar een winkeltje daar maken ze sjaaltjes veel betere kwaliteit' zei m'n guide. Naja.. goed als jij zegt dat dit sjaaltje slechte kwaliteit is.. dan geloof ik je. Paar uur later kwamen we inderdaad bij een zaakje waar ze van touw dan soort doek van maken.. aldus een sjaal. NOUUUU verder dan van mijn sjaal hadden deze sjaals niet af kunnen liggen. Ben ik toch teleurgesteld he. Kan ik niets aan doen, vind ik dan toch echt jammer dat ik niet z'n typisch sjaaltje heb gekocht waar de mensen mee lopen, ultiem souveniertje. Nu zul je denken.. koop je toch op andere markt die sjaal.. HET WAS SUNDAY MARKET HE, dus op maandag is er geen market meer. Goed, geen sjaaltje. Want als je ook weer verder rijdt heb je weer een nieuw dorpje en elk dorpje heeft z'n eigen soort sjaaltje of hoofdband achtig iets. Dus dorpje uit; sjaaltje weg. Nog gestopt bij een ander winkeltje onderweg, geen sjaaltje. Nog beetje omgereden naar een ander marktje, geen sjaaltje. Bij neergelegd, geen sjaaltje.

Daan had zich er nog niet bij neergelegd, hij had een soort plannetje gemaakt met de guide. Op dag 4 reden we het laatste dorpje uit voor we bij de eindstop waren en toen stopten we opeens, de guide klopte ergens aan en iemand kwam naar buiten. Daan en de guide reden achter de meneer aan en wij bleven staan. Nou, die van mij was zoals je weet niet zo spraakzaam dus toen ik vroeg waar ze heen gingen kreeg ik ' mleh'. Even later kwamen ze terug met ( tromgeroffel... ) een sjaaaaltje. Tja kijk.. het was niet dat zigzag patroontje.. maaaaaar het had kleurtjes en raffeltjes dus; geslaagd. En dat op de laatste dag he, ongeloofelijk zou je denken.

Ik maak het nog ongelooflijker, je verwacht het niet ( ofja als je meer verhalen hebt gelezen bijna wel) we stoppen nog 1x bij een uitzichtpunt zodat Daan nog met onze drone kan vliegen.. WAT LIGT ER IN DAT WINKELTJE; inderdaaaaaaad, 6 soorten van dat sjaaltje, in alle geuren en kleuren. Nou; doe maar meteen 3 dan. Zo gezegd zo gedaan, ofja; deze sjaaltjes waren opeens 3x zo duur als Daan's eerste sjaaltje, oke ze waren wel dikker enzo.. maar toch 3x?? Daar waren onze guides het ook niet met eens, ze gingen driftig onderhandelen. Alleen was de verkoopster net zo spraakzaam als mijn driver, dus daar kwam eigenlijk ook niet zo veel uit, toen ik dus vroeg van hoeveel het nu was.. pakte mn guide het geld dat ik in mn hand had ( te weinig dan ze eigenlijk vroeg) en legde het op de toonbank, voor ik het wist liepen we naar buiten. Hij zij ' Good so, Good so' en we waren buiten. Nou ja.. bingooooo. Met nog 21km te gaan, 4 sjaals verder.. en ook nog korting. Wat wil een mens nog meer.

Okeeeee ik had ook Tante Hélène een foto kunnen sturen van z'n sjaal en dan had ik 11 sjaals gehad voor ik überhaupt terug was in Nederland.. maar toch, deze komt uit Vietnam enzo, dat zie je er niet aan af maar het gaat om het idee. Mocht er interesse zijn kunnen we Tante Hélène natuurlijk wel altijd even vragen om ze na te maken ;)

Goeeeeeed, Ha Giang Loop ; uitgereden. WOEHOEEE!

Nu nog de busreis terug naar Hanoi, natuurlijk weer zo misselijk als het maar zijn kan. ( Jaaaa ik heb motion sickness ( het is gewoon dat ik mega snel wagenziek worden, maar motion sickness klinkt nog een beetje cool) ). Viel het ons ook op dat de buschauffeur en de guide van de bus de HELE , ik herhaal HELE weg hebben gepraat. Dat is dus 6,5 uur.. WAAR DE FACK HEB JE HET 6,5u NON STOP OVER?

Met die brandende vraag sluiten we Vietnam af, op naar JAPAN!

Och mensen kinderen, ondertussen hebben wij alweer 4 dagen Osaka erop zitten als ik deze blog typ na een geweldige dag Universal Studio's.. maar daar later meer over in de volgende blog.

CLIFFHANGERRRRR ( Ja mam, weet je nog wat het betekend?? )

Tot snel maar weer;

Liefs, Je Girl Sem.

1. Dien Mennen:
    2 februari 2024
    Weer genoten van je verhaal Sem en ik ben blij dat je toch geslaagd bent in het vinden van un( meerdere) sjaaltjes geniet nog volop vanalles, maar dat doen jullie zeker. Haod euch good !!

!
  2. Christel:
    2 februari 2024
    Hihi Sem, die regenbroek… zijn daar foto’s of filmpjes van?? Altiëd leuk toch mèt zo’n sjaaltje..
    Veul plezeer in Japan. Bus dich dao trouwens groët? Of net zoë groët as die minse dao? Veur mien geveul zeen dèt Allemaol keiklein minse.
    Tot in dien volgendj verhaol.
  3. Sem:
    3 februari 2024
    Dankje Dien! Het genieten komt helemaal goed, liefs!
  4. Sem:
    3 februari 2024
    Hey Christel, er zijn foto's van die regenbroek, maar wel alleen als ik zit dus daarmee heb ik geluk.
    In Vietnam was ik voornamelijk groot, in Japan valt het wel mee. Daar zijn de meeste even groot kwa dames, heren zijn eigenlijk allemaal wel groter. Alleen de heeele oude dametjes die zijn kleiner, dat komt ook deels omdat ze heel erg krom lopen haha!
  5. Albert:
    8 februari 2024
    Weer genoten van jullie avonturen. En blijf genieten van jullie reis.

Jouw reactie