Grootste SCAM India ontdekt (geen clickbait)

27 december 2023 - Hong Kong Island, China

Dag alle leesbuiskindertjes, daar ben ik weer!

De vorige blog eindigde in Jaipur, daar eindigde onze reis in India tevens ook. De laatste twee dagen hebben we vrij rustig aan gedaan, vooral omdat we er eigenlijk 2 dagen te lang zaten en alles al gezien en gedaan hadden. MAAR GOED, er is alsnog genoeg te schrijven.

Zo heeft de titel je zeker benieuwd gemaakt. Het is dan ook echt geen clickbait. We hebben meerdere keren ervaren wat de grootste scam is van India. Namelijk;

DE ZAKKEN CHIPS.

Nee echt. Als je denkt dat je in Nederland voornamelijk betaald voor de lucht van een zakchips, dan kom je in India helemaal bedrogen uit. De zakjes zijn hier over het algemeen een stuk kleiner.. maar ik heb de chipjes even geteld, gemiddeld zitten er 8 chipjes in een zakje. PRECIES, SCAAAAMM!!

Wat ik trouwens ook erg shockerend vond is dat de Mac Donalds in India GEEN KIPNUGGETS VERKOOPT, WAT VOOR MAC DONALDS BEN JE DAN. Ik ga hier niet eens meer woorden aan vuil maken. ( SCAMMM)

Zoals elke toerist hebben wij ook hier een tuktuk chauffeur genomen voor een dag, die ons naar alle toeristische trekpleisters heeft gereden. EN ja wel, ook daar zijn we z'n 20 keer op de foto gegaan. Ik had hier eigenlijk geld voor moeten vragen.. Volgende keer ( ook al komt die er in India denk ik niet..).

Natuuuurlijk had onze guide ook een 'broer' met een stoffen winkel... en een 'neef' met een kruiden winkeltje.. die die graag aan ons wilde zien. Jaa sorry maar na 2 weken India heb ik volgens mij elke broer en elke verzonnen neef wel gezien. Nu verzon ik dus dat we een diner afspraak hadden in ons hotel en we ' Jammer maar helaas echt terug moesten naar ons hotel en die 14e neef moesten overslaan dit keer' .

De grootste grap van deze week was eigenlijk onze aankomst in ons hotel in Jaipur. Wanneer we in de taxi zitten naar ons hotel rijden we door de meest moderne wijken, schoon, nieuwbouw en overal led schermen. We zeggen nog tegen elkaar ' Wat een verschil met die andere plekken he' .. WAAR LIGT ONS HOTEL.. in het 'Heerlerheide' van Limburg ( Voor de mensen van boven de rivieren.. Almere. Wel een paar jaar geleden niet met al die nieuwbouw nu). Het is echt niet te geloven.. wij kunnen gewoon geen hotels uitkiezen. We hebben steeds ' net niet een goede buurt' of net 'het lelijk eendje' van alle hotels in de straat.

Oh nee trouwens, de aller grootste grap van heel de India reis is trouwens dat wij als 'buitenlanders' een andere toegangsprijs betalen van een Indiër zelf. Nu is dat op zich niet heel erg, MAAR WACHT MAAR TOT IK JE HET VERSCHIL VERTEL. Wij betalen bijv. bij Fort Amber in Jaipur; 2200% meer dan een Indiër. Je zou denken ' Sem is de grappenmaker van de bingo' , NOU NEE HOOR VRIENDIN. Wij betalen 1100 roepie dat is zn €12-, een Indiër betaalde 50 roepie, €0,50. We hebben een keert gezegd dat we Indiër zijn, konden ze om lachen maar daar hield het ook mee op.

Zo last minute als we vaak zijn, hebben we de souvaniertjes ook last minute ingeslagen. Zoals de meeste misschien wel weten spaar ik al jaren lepeltjes van alle plekken waar ik geweest ben voor mij Oma. Nu Oma er helaas niet meer is wil ik deze traditie voort zetten. In het haast het laatste winkeltje van India, bij een paleis kwamen we op de valreep een lepeltje tegen. Werkelijk in geen enkel ander winkeltje in alle 4 de steden waar we zijn geweest hadden ze z'n lepeltjes, gelukkig hier wel. Gewoon voor de Europese prijzen hoor, kostte mij gewoon €7.- dat ding. Dat is nog duurder dan die ik kocht boven op de Eiffeltoren. Maar goed, we hebben een lepeltje. Zo liepen we ook al vanaf New Delhi rond met het idee om een klein tuktuk autootje te kopen, daar zagen we een irritant kind namelijk mee spelen en dachten ' hmmmm hoe hard zou die huilen als we deze uit z'n handen grissen'. Om escalatie te voorkomen met zijn nu al overprikkelende ouders ( Het was 08:00u ..) dachten we ' die vinden we vast in elk souvenir winkeltje' neeeee hoor. Nergens te vinden. Jaaaaa toch wel, in een DutyFree winkeltje op het vliegveld naar Hong Kong, dat is pas last minute he :)

Je zult wel denken, wie heeft jullie dan naar het vliegveld gebracht dit keer aangezien de meneer van de heenweg stokoud was en levensgevaarlijk reed.. JA PRECIES hij bracht ons naar het vliegveld. Wonderbaarlijk genoeg was dit keer zijn toeter gemaakt. DAT HEBBEN WE GEMERKT. Het leek godsamme bijna een flipper kast waar we inzaten, toeteren, knipperen met de lichten, toeteren, sturen, knipperen het hielt niet op bij hem. We hebben voor de grap ook geteld hoe vaak hij getoerd heeft ( Nee echt, we hebben de 30 minuten dat we in die taxi zaten bijna niets gezegd tegen elkaar en alleen maar alle toeters bij gehouden) dit is echt bizar; 257 keer heeft hij getoerd. Wat zal die man blij zijn dat zijn toeter gemaakt is.

Met onze vlucht en de last minute souveniertjes zit ons India deel er eigenlijk alweer op. De uitspraak die het beste de reis omschrijft blijft ' Er was een dag dat ik 30 sigaretten per dag rookte hier' . Mede mogelijk gemaakt door de smog in New Delhi.

De eerste stappen in onze volgende bestemming Hong Kong waren dan ook een verademing. Letterlijk; hier kun je tenminste normaal ademen.

Doordat we dus eerder naar Hong Kong zijn gegaan ipv New Delhi, slapen we last minut in een Mini Hotel. Ja precies, 10m2 ongeveer. Z'n dunne muurtjes dat je hoort wanneer de buren zich omdraaien in bed zeg maar. Jaaaa dat ze seks hebben gehad dat hebben we ook gehoord, was inbegrepen bij de kamerprijs. Goed, na 3 dagen verplaatste wij ons met het FANTASTISCHE metronetwerk van Hong Kong. Nee echt, het openbare vervoer hier is briljant. Alles super duidelijk, schoon en snel. Zelfs met harde wind blijft alles hier rijden.. (dit was een sneer naar NS, maar dat had NS zelf ook wel door, hé NS). Aangezien de hotels in Hong Kong ( de fatsoenlijke niet die mini hotels) allemaal tering duur zijn, betaalde we nog €15 extra want dan konden we een kamer met 'Harbour view' hebben. Naja, toch leuk denk je dan voor €15,-. Nou kijk, er was 1 foto op de website te zien die had ook Harbouw View maar dan keek je voor 60% van je uitzicht eigenlijk alsnog tegen een grijze muur. Naja, dat is wel HEEEEL toevallig als je die kamer dan precies krijgt hé. (Schattig hoe naïef we waren nog in NL he) .. Jaaaa ik hoef niet eens te zeggen 3x raden.. aan 1x raden hebben jullie ondertussen ook genoeg. WIJ KREGEN DIE KAMER MET DE GRIJZE MUUR. Voel je je toch bezwaard om er iets van te zeggen.. maar ja we hebben wel veel geld betaald voor deze kamer ( zonder die €15 was het als een duur grapje) .. toch maar even bellen naar de genaral manager ( jaa er was geen ander knopje te vinden op de telefoon dus dan maar meteen manager bellen) hij praatte vooral snel nadat ik de vraag had gesteld.. ik hoorde hem veel typen en voor ik iets kon zeggen had hij alweer opgehangen. ' Ik denk dat er iemand aan komt om ons naar een andere kamer te brengen maar eigenlijk praatte die zo snel dat het ook kan dat ik hoopte dat hij dat zei' . Na een paar minuten kwam er wel iemand aan kloppen.. die ons naar een andere kamer ging brengen. Wij dachten al.. ' ja hoor hebben gevraagd voor andere kamer krijg je een kamer op de 4e verdieping ofzo ipv de 14e waar we nu zitten. ' Of kijk je toch tegen het hotel hier naast aan' .. DIT KEER NIETTTT. Dit keer had je het niet kunnen raden, maar we werden verplaatst naar de 20e verdieping, een na hoogste verdieping ook nog, met een Harbour View van heb ik jou daar. We zien bijna de gehele skyline van Hong Kong. KLEINE SIDE NOTE; dat is inderdaad de plaats waar je met Nieuw Jaar ook al het vuurwerk kunt zien. SIDE NOTE 2: de afgelopen 4 jaar is er geen vuurwerk geweest met Nieuw Jaar, dit jaar is voor het eerst weer een show te zien. Mag ook wel eens he, een beetje geluk :)

Zo, nu gaan we de rest van ons reisbudget inzetten op Paardje 6. We gaan naar een paardenrace kijken, ofzoiets. Ik weet het eigenlijk niet, het schijnt typisch Chinees te zijn en een must see zei Daan. Naja, dan doen wij dat als de voorbeeldige toeristen die we zijn he!

Houde en bedaaaankt weer!

Tot de volgende blog :)

Liefs, je girl Sem.

Ps. Daan had ook nog ruzie met een aap. De aap vond dat de fles cola in de rugzak van hem was en Daan vond dat deze van hem was want ja hij zat in Daan's rugzak en Daan heeft hem betaald. Maar ja die aap vond dus van niet en vond dat hij recht had op de fles, het was wat heen en weer getrek maar Daan heeft vooralsnog gewonnen. Ze zoeken beide een advocaat en ik bemoei mij er niet mee.

1. Peter:
    27 december 2023
    Zozo, wederom adventure alom. Mooi, geniet ervan. Toch ff teruggrijpen op India en het Hindi. Had je het al onder de knie? Onderstaande is de vertaling in spreektaal.
    laal kila
    itihaas dekhen

aujaar
    nirdeshaank: 28°39′21″n 77°14′27″ai
    vikipeediya, nihshulk vishvakosh se
    "laal kila" yahaan punarnirdesh karata hai. any upayogon ke lie, laal kila (bahuvikalpee) dekhen.
    yah lekh dillee ke laal kile ke baare mein hai. ise laal kila, mujaphpharaabaad ke saath bhramit nahin hona chaahie.
    laal kila

laal kile ke laahauree get ka ek drshy
    sthaan puraanee dillee, dillee, bhaarat
    nirdeshaank 28°39′21″n 77°14′27″ai
    oonchaee 18-33 meetar (59-108 pheet)
    nirmit 12 maee 1639 - 6 aprail 1648; 375 saal pahale
    mugal saamraajy ke lie nirmit
    vaastukaar ustaad ahamad laahauree
    sthaapaty shailee (shailee) indo-islaamik vaastukala
    maalik
    mugal saamraajy (1639-1771)
    maraatha saamraajy (1771-1803)
    sikh misls (11-12 maarch, 1783)
    mugal saamraajy (1803-1857)
    british bhaarateey saamraajy (1857-1947)
    bhaarat ka prabhutv (1947-1950)
    bhaarat ganaraajy (1950-vartamaan)
    yoonesko vaishvik dharohar sthal
    aadhikaarik naam laal kila parisar
    saanskrtik prakaar
    maanadand ii, iii, vi
    naamit 2007 (31vaan satr)
    sandarbh sankya. 231rev

Groetjes en tot de volgende.
  2. Dien Mennen:
    27 december 2023
    Sem wederom weer genoten van je verhaal. Ik zou zeggen gooij reis verder en ik kijk weer uit naar je volgend verhaal.
  3. Chris:
    27 december 2023
    @Daan, wij hebben ook nog wel een fles cola, als het nodig is stuur ik die wel op, altijd beter dan ruzie maken met een of ander levend wezen!
  4. Albert:
    27 december 2023
    Heerlijke story weer Sem. Trots op Daan dat hij weet te winnen van een aap. Wat denkt ie wel. Fijne jaarwisseling en we kijken uit naar je volgende verhaal.
  5. Rowie:
    4 januari 2024
    De NS kin dien feedback waal gebroeke, eate aanbeeje... blieve rieje met windj... hopelijk leaze ze t! 😜
    Heerlijk leasvoer weer😍